Monographs:

 

 

Zima, E. (submitted.). Multimodal Construction Grammar. Cambridge Elements in Construction Grammar (series edited by A. Bergs & T. Hoffmann). Cambridge: Cambridge University Press.

 

Zima, E. (2022): Gesprächsanalytische und kognitiv-linguistische Studien zur Rolle von Blick und ko-verbaler Gestik in der sozialen Interaktion. Habilitationsschrift (kumulativ). Universität Freiburg

 

Zima, E. (2013): Kognition in der Interaktion. Eine kognitiv-linguistische und gesprächsanalytische Studie dialogischer Resonanz in österreichischen Parlamentsdebatten. Heidelberg: Universitätsverlag Winter.

 

   (click on the cover to get to the publisher's website)

 

 

 

Textbooks:

 

Zima, E. (2021): Einführung in die gebrauchsbasierte Kognitive Linguistik. Mouton de Gruyter (Studium de Gruyter).

 

  (link to the publisher's website)

 

Rezensionen: Videorezension von Prof. Alexander Lasch (TU Dresden)

 

Journal articles and book chapters:

 

Zima, E. (submitted). Interaktion und Multimodalität in der Kognitiven Linguistik. 

 

Stukenbrock, A. & Zima, E. (in print). Introduction: Mobile eye tracking for the study of gaze in social interaction. Amsterdam: John Benjamins. In: Stukenbrock, A. & E. Zima (eds). Mobile Eyetracking: new avenues for the study of gaze in social interaction. Amsterdam: John Benjamins (Pragmatics & Beyond)

 

Zima, E., Auer, P. & Rühlemann, C. (in print). Why multimodal interaction research on gaze needs mobile eyetracking. In: Stukenbrock, A. & E. Zima (eds). Mobile Eyetracking: new avenues for the study of gaze in social interaction. Amsterdam: John Benjamins (Pragmatics & Beyond)

 

Zima, E. (in print). Construction Grammar and gesture. In: Nikiforidou, K. & Fried, M. (eds). Cambridge Handbook of Construction Grammar. Cambridge: Cambridge University Press.

 

Zima, E. (2024). Multimodale Analysen zu Fremd- und Selbstwahl in ZOOM-Videokonferenzen. In: Kabatnik, S., Bülow, L., Merten, M. & Mroczynski, R. (eds). Pragmatik multimodal. Tübingen: Narr Verlag, 285-318.

 

Bröker, S. & Zima, E. (2022). Disaffiliierende Bewertungen und Haltungsbekundungen in Erzählaktivitäten - eine multimodale Analyse. Linguistik Online118(6), 29–55. https://doi.org/10.13092/lo.118.9087

 

Zima, E. (2022). Konzeptuelle Metaphern zum Coronavirus und der Covid19-Pandemie in Kinderbüchern für das Kindergarten- und Grundschulalter. Zeitschrift für Germanistische Linguistik 50(2), 363-396.

 

Auer, P. & Zima, E. (2021). On word searches, gaze, and co-participation. Gesprächsforschung - Online - Zeitschrift zur verbalen Interaktion 22, 390-425.

 

Zima, E. & Weiß, C. (2020). Erzählen als multimodale Aktivität - zur Einführung in das Themenheft. Linguistik Online 104 (4/20), 3-14.

 

Zima, E. (2020). Gaze and recipient feedback in triadic storytelling activities. Discourse Processes 57(9),725-748.

 

Zima, E., Weiß, C. & G. Brône. (2019). Gaze and overlap resolution in triadic interactions. Journal of Pragmatics 140, 49-69.

 

Zima, E. (2018): Multimodale Mittel der Rederechtsaushandlung im gemeinsamen Erzählen. Gesprächsforschung - Online - Zeitschrift zur verbalen Interaktion (18), 241-273. http://www.gespraechsforschung-online.de/fileadmin/dateien/heft2017/ga-zima.pdf

 

Zima, E. (2017): Multimodal constructional resemblance. The case of English circular motion constructions. In: Ruiz de Mendoza, F., Luzondo, A., Pérez-Sobrino, P. (eds). Constructing families of constructions. Amsterdam: John Benjamins, 301-337.

 

Nir, B. & Zima, E. (2017): Stance taking, dialogic resonance and the construction of intersubjectivity. Editorial of a Special Issue of Functions of Language 24:1, 3-15.

 

Zima, E. (2017): Zum Konzept der Gestenresonanz in der Dialogischen Syntax. In:  Breyer, T., Buchholz, M., Hamburger, A. & S. Pfänder (eds). Resonanz, Rhythmus & Synchronisierung: Erscheinungsformen und Effekte, transcript-Verlag, 177-194.

 

Zima, E. & A. Bergs (2017): Multimodality and Construction Grammar. Editorial of a Special Issue of Linguistics Vanguard 3(1). https://www.degruyter.com/view/j/lingvan.2017.3.issue-s1/issue-files/lingvan.2017.3.issue-s1.xml

 

Zima, E. (2017). On the multimodality of [all the way from X PREP Y]. Linguistics Vanguard 3(1)

https://www.degruyter.com/view/j/lingvan.2017.3.issue-s1/issue-files/lingvan.2017.3.issue-s1.xml

 

Zima, E., Brône, G. (2015). Cognitive Linguistics and interactional discourse. Time to enter into dialogue. Language and Cognition 7(4), 485-498. (Special issue on Cognitive Linguistic applications to the study of interactional discourse; Eds. Brône, G & Zima, E.)

 

Zima, E. (2014). Gibt es multimodale Konstruktionen? Eine Studie zu [V(motion) in circles] und [all the way from X PREP Y]. Gesprächsforschung - Online-Zeitschrift zur verbalen Interaktion (15), 1-48. http://www.gespraechsforschung-ozs.de/fileadmin/dateien/heft2014/ga-zima.pdf

 

Brône, G., Zima, E. (2014): Towards a dialogic construction grammar. A corpus-based approach to ad hoc routines and resonance activation. Cognitive Linguistics 25(3), 457-495. (Special Issue on Resonance. Eds. Du Bois J.W. & Giora, R.)

 

Zima, E. (2013): Online semantic creativity in parliamentary debates. In: Creativity in Discourse and Arts, Eds. Veale, T., Feyaerts, K., Forceville, Ch. Berlin: Mouton de Gruyter, 139-158.

 

Zima, E. (2013): Cognitive Grammar and Dialogic Syntax: Exploring Potential Synergies. Review of Cognitive Linguistics 11(1), 36-72.

 

Zima, E., Brône, G. (2011): Ad hoc Konstruktionen in der Interaktion: eine korpusbasierte Studie dialogischer Resonanzherstellung. In: Konstruktionsgrammatik III: Aktuelle Fragen und Lösungsansätze. Eds. Lasch, A., Ziem, A. Tübingen. Stauffenburg, 255-273.

 

Zima, E., Brône, G., Feyaerts, K. (2010): Patterns of interaction in Austrian parliamentary debates. The pragmasemantics of interruptive comments. In: European Parliaments under Scrutiny: Discourse strategies and interaction practices. Ed. Ilie, C. Amsterdam. John Benjamins, 135-164.

 

Zima, E., Brône, G., Feyaerts, K., Sambre, P. (2009): "Ce n’est pas très beau ce que vous avez dit”. Resonance activation in French parliamentary debates. Discours (4) 2009. http://discours.revues.org/

 

Editorial work:

 

Stukenbrock, A. & E. Zima (in press). Mobile Eyetracking: new avenues for the study of gaze in social interaction. Amsterdan: John Benjamins (Pragmatics & Beyond)

 

Zima, E., Weiß, C. (2020). Erzählen als multimodale Aktivität. Special Issue of Linguistik Online, Volume 104 (04/20).

 

Nir, B., Zima, E. (2017). Stance, Resonance and the Power of Engagement. Special Issue of Functions of Language, Volume 24(1).

 

Zima, E. (2017). Multimodality and Construction Grammar. Special Issue of Linguistics Vanguard, Volume 3(1).

 

Brône, G., Zima, E. (2015). Interactional Discourse in Cognitive Linguistics. Special Issue of Language and Cognition, Volume 7(4).

 

Conference proceedings:

 

Zima, E. (2014): English multimodal motion constructions. A construction grammar perspective. Studies van de BKL - Travaux du CBL - Papers of the LSB, Volume 8. http://uahost.uantwerpen.be/linguist/SBKL/sbkl2013/Zim2013.pdf

 

Zima, E., Feyaerts, K. (2010): Heckles in Austrian Parliamentary Debates. Subjectivity and Intersubjectivity in Interaction. T2PP Workshop: From Text to Political Positions. Amsterdam, 9-10 April, 2010. http://www2.let.vu.nl/oz/cltl/t2pp/docs/ws2010/papers/P7-Zima.pdf

 

Zima, E., Brône, G., Feyaerts, K., Sambre, P. (2008): Resonance activation in interactional parliamentary discourse. In: Linearisation and Segmentation in Discourse. Multidisciplinary Approaches to Discourse 2008 (MAD 08), Feb 20-23 2008, Lysebu, Oslo, Norway Eds. Ramm, W., Fabricius-Hansen, C.

 

Book reviews:

 

Zima, E. (2010):  Per Linell, Rethinking Language, Mind, and World Dialogically. Interactional and Contextual Theories of Human Sense-Making. Charlotte, NC: Information Age Publishing 2009. Gesprächsforschung - Online-Zeitschrift zur verbalen Interaktion (11), 76-88.

 

Zima, E. (2012): Oliver Ehmer. Imagination und Animation. Die Herstellung mentaler Räume durch animierte Rede. Berlin/New York: de Gruyter. Gesprächsforschung - Online-Zeitschrift zur verbalen Interaktion (13), 276-289.

 

Theses:

 

Zima, E. (2011). Kognition in der Interaktion. Eine Kognition in der Interaktion. Eine kognitiv-linguistische Studie dialogischer Bedeutungskonstitution in österreichischen Parlamentsdebatten. Dissertation. University of Leuven. Published in revised form in 2013 (see above)

 

Zima, E. (2007). Meaning variation in interactional political discourse. Analyzing creative callouts in Austrian and French parliamentary debates. Unpublished thesis (Master of Advanced Studies). University of Leuven.

 

Zima, E. (2006). Les politiques linguistiques en France et en Algérie - une étude comparative. Unpublished master thesis. University of Vienna.